Skontaktuj się z nami
+48 601 879 622

Aktualności

Błędy medyczne – błędy w leczeniu, ale i w rozpoznaniu

Błędy medyczne – błędy w leczeniu, ale i w rozpoznaniu

Zgodnie z Ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej. Każdy ubezpieczony pacjent ma prawo do skorzystania z nieodpłatnej pomocy medycznej, udzielonej na najwyższym profesjonalnym poziomie, zmierzającej do poprawy jego stanu zdrowia. Dotyczy to zarówno opieki świadczonej w szpitalach, jak i w innych placówkach medycznych. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza w sytuacjach, gdy liczy się czas i potrzebna jest szybka interwencja medyczna. Coraz częściej niestety zdarza się, że pacjent jest wówczas odsyłany z jednego miejsca w drugie, pozostawiany w długiej kolejce lub zbywany bez przeprowadzenia właściwej diagnostyki. Błąd medyczny powszechnie nazywany jest także „błędem w sztuce lekarskiej” lub „błędem lekarskim”. Terminy te nie są jednak zdefiniowane ustawowo. Przyjmuje się, że błąd medyczny, jako odnoszący się do działania całych placówek medycznych i ich pracowników, jest pojęciem szerszym od błędu lekarskiego, dotyczącego wyłącznie pracy medyka. Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta posługuje się określeniem zdarzenie medyczne. Może ono dotyczyć zakażenia pacjenta biologicznym czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenia jego ciała lub rozstroju zdrowia albo śmierci – jeśli było to skutkiem leczenia niezgodnego z aktualną wiedzą i sztuką medyczną lub niewłaściwej diagnozy. Pojęcie błędu medycznego obejmuje przede wszystkim:

  • błąd diagnostyczny (błąd rozpoznania), np.:
    – niedokładne zbadanie pacjenta,
    – niewykorzystanie dostępnych a celowych możliwości diagnostycznych – np. niewykonanie tomografii komputerowej, badania KTG u rodzącej kobiety,
    – nietrafna analiza stanu pacjenta mimo klasycznych objawów,
    – nieprzeprowadzenie pełnego wywiadu,– niezapoznanie się z dokumentacją medyczną,
    – nieprawidłowa interpretacja wyników badań,
    – nierozpoznanie rzeczywistej choroby,
    – stwierdzenie nieistniejącej choroby;
  • błąd terapeutyczny (błąd w leczeniu, w tym błąd operacyjny), np.:
    – zastosowanie niewłaściwego leczenia,
    – błędne dawkowanie leków,
    – nieskierowania pacjenta do szpitala mimo wskazań,
    – zaniechanie przeprowadzenia koniecznego zabiegu operacyjnego, w tym niewykonanie cesarskiego cięcia mimo bezwzględnych wskazań,
    – niedopatrzenia przy zabiegach, skutkujące m.in. uszkodzeniem naczyń lub narządów;
  • błąd techniczny, np.:
    -pozostawienie materiałów chirurgicznych w ciele pacjenta,
    – pomylenie zakresu zabiegu,
    – podanie krwi niezgodnej grupowo,
    – podanie niewłaściwego leku. 

Błąd terapeutyczny może być konsekwencją nietrafnej diagnozy albo stanowić samodzielny błąd, mimo postawienia właściwej diagnozy. 

Jak wskazano powyżej, błędy medyczne mogą dotyczyć zarówno pracy lekarza, jak i pielęgniarek, ratowników medycznych oraz innych pracowników placówek medycznych, sprawujących opiekę nad pacjentem. Ich skutkiem jest pogorszenie się stanu zdrowia pacjenta, w tym nierzadko także jego stanu psychicznego, a w najpoważniejszych przypadkach śmierć pacjenta. 

W sytuacji zaistnienia błędu medycznego poszkodowany pacjent ma możliwość dochodzenia swoich praw na drodze sądowej, zależnie od okoliczności, w stosunku do lekarza lub podmiotu medycznego. W razie zawinionego naruszenia praw pacjenta sąd może przyznać poszkodowanemu odpowiednią sumę tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę. 

Jednocześnie warto nadmienić, że odrębną drogą postępowania w takich przypadkach jest pociągnięcie do odpowiedzialności karnej oraz zawodowej.